Gezondheidszorg

Mediation in de gezondheidszorg

Mediation in de zorg
Als medisch professional ken je veel verantwoordelijkheden en een grote tijds- en regeldruk. Het welzijn van je patiënten is je belangrijkste taak. Door uiteenlopende verwachtingen en miscommunicatie tussen betrokkenen kan er een conflict ontstaan. 

Mediation in de zorg wordt bijvoorbeeld ingezet bij:

Het verbeteren van de samenwerking in een team, vakgroep of maatschap 
Waar sta je als zorgteam voor? Hoe is de communicatie en het vertrouwen in elkaar? Maak dit op veilige wijze in mediation bespreekbaar, zodat een verbetering van de samenwerking volgt. 

De zorginstantie en de medewerker/zorgprofessional
Een burn-out of ziekmelding ligt op de loer als de samenwerking tussen werkgever en werknemer verstoord dreigt te raken. Door tijdig in gesprek te gaan kun je langere uitval of ziekte voorkomen. Arbeidsmediation zorgt voor duurzaam en snel herstel of het in goed overleg beëindigen van het dienstverband.

Mediation bij een klacht
Tijdens een klachtprocedure kun je mediation goed inzetten. De procedure wordt dan geschorst tot na de mediation. Als er oplossingen gevonden worden, legt de mediator dit vast in een vaststellingsovereenkomst en eindigt de klachtprocedure. Het uitvoeringsbesluit Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) geeft aan dat patiënten, nadat ze een klacht hebben ingediend bij de klachtfunctionaris, een mediator kunnen inschakelen. 

Meer weten over mediation in de zorg? Neem dan vrijblijvend contact op.

Share by: