Mediation in de zorg
Als medisch professional ken je veel verantwoordelijkheden en een grote tijds- en regeldruk. Het welzijn van je patiënten is je belangrijkste taak. Door uiteenlopende verwachtingen en miscommunicatie tussen betrokkenen kan er een conflict ontstaan.
Mediation in de zorg wordt bijvoorbeeld ingezet bij:
Het verbeteren van de samenwerking in een team, vakgroep of maatschap
De zorginstantie en de medewerker/zorgprofessional
Een burn-out of ziekmelding
ligt op de loer als de samenwerking tussen werkgever en werknemer verstoord dreigt te raken. Door tijdig in gesprek te gaan kun je langere uitval of ziekte voorkomen. Arbeidsmediation
zorgt voor duurzaam en snel herstel of het in goed overleg beëindigen van het dienstverband.
Mediation bij een klacht
Tijdens een klachtprocedure kun je mediation goed inzetten. De procedure wordt dan geschorst tot na de mediation. Als er oplossingen gevonden worden, legt de mediator
dit vast in een vaststellingsovereenkomst
en eindigt de klachtprocedure. Het uitvoeringsbesluit Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg
(Wkkgz) geeft aan dat patiënten, nadat ze een klacht hebben ingediend bij de klachtfunctionaris, een mediator kunnen inschakelen.