STECR richtlijn bij een zieke werknemer. Wat betekent dit precies?
Wat is de STECR richtlijn?
Als een werknemer zich ziek meldt zijn er volgens de STECR richtlijn 3 mogelijkheden:
1 - Er is geen arbeidsgeschil.
In dit geval is de STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten niet van toepassing.
2 - De werknemer kan door ziekte niet werken terwijl er ook sprake is van een arbeidsconflict.
Als de werknemer ziek is en er is een geschil op de werkvloer, dan zal de bedrijfsarts advies geven over
het re-integreren van de medewerker, maar ook over het herstellen van het conflict. Vaak wordt hier
arbeidsmediation ingezet.
3 – Werknemer is niet ziek, maar er is wel een conflict op het werk.
In dit geval geeft de STECR richtlijn aan dat de bedrijfsarts een interventieperiode voorstelt. Dit is een soort afkoelingsperiode van 2 weken zodat jullie afspraken kunnen maken over het oplossen van het probleem. In deze situatie ontstaat vaak onenigheid tussen werknemer en werkgever en kan dit
alsnog in een ziekmelding resulteren. Mediation
is hier een slimme oplossing waardoor de bedrijfsarts
dit vaak voorstelt.
Mediation in de STECR richtlijn
De bedrijfsarts gebruikt de richtlijnen om te bepalen of bemiddeling door een arbeidsmediator
een verstandige keuze is. Mediation is op basis van vrijwillige deelname, maar het weigeren van de bemiddeling
kan zowel voor de werknemer als voor de werkgever invloed hebben op de juridische positie.